perjantai 2. syyskuuta 2016

Lastenvaatteista ja hyvästä asiakaspalvelusta.


Jos totta puhutaan, olen aina vähän ihmetellyt sitä kaikkein äärimmäisintä lastenvaatehulluutta. Vaikka itsekin ostan mielelläni pojilleni nättejä vaatteita ja maksan viisivuotiaan talvivaatteista mukisematta puolet enemmän kuin mitä omistani, en silti osaa kuvitella itseäni odottamassa lastenvaatedroppeja kuukausia etukäteen, jonottamassa nettikaupassa tietyllä kellonlyömällä keskellä yötä saati käyttämässä lastenvaateostoksiini summaa, jolla koko perhe syö helposti useamman viikon. Vielä vähemmän ymmärrän kuosihulluutta, jossa samaa kuosia on pakko saada heti kaikissa väreissä ja malleissa tai sitä, että joku mallisto kotiutetaan siltä seisomalta kokonaisuudessaan. Lastenvaatepakkomielteitä en niitäkään aina ihan osaa käsittää.

Mutta sitten, ihan odottamatta, kehitin itselleni samanlaisen päähänpinttymän yhdestä jumpsuitista. Tai tarkemmin sanottuna yhdestä tietystä merkistä. Huhtikuussa Veturitallien lastenvaatekarnevaaleilta Pikkuveljelle löytämäni Är Är:n mintunvihreä jumpsuit kun osoittautui varsinaiseksi luottovaatteeksi: puku puettiin Pikkuveljelle niin kevään vielä aavistuksen koleisiin iltoihin, kesän sadepäivien vaunulenkille ja nyt syksyllä, kun varsinainen haalari tuntui vielä vähän liian paksulta, ja pitkien, käännettävien resoriensa ansiosta se kesti meillä käytössä melkein viisi kuukautta - siitäkin huolimatta, että Pikkuveli kirjautti tuona aikana useamman uuden kilolukeman sekä reilusti lisää pituussenttejä. Jumpsuitin jäätyä pieneksi oli pakko saada uusi, samanlainen. Ja ehkä vielä jotain muutakin Är Är:ää, tällä kertaa tuolle isommallekin pojalle.

Pikaisella googlailulla selvisi, että Är Är on nykyään Omin Oy, kahden naisen, Riinan ja Riitan perustama kotimainen design-alan yritys ja että lastenvaatteiden lisäksi Ominin valikoimasta löytyy erilaisia sisustustuotteita sekä printtejä. Etsimääni jumpsuitia sivuilta ei vielä löytynyt ja eikä yrityksen nettikauppakaan ollut vielä avautunut. Sivuilta löytyi kuitenkin asiakaspalaute ja seuraavana päivänä juttelinkin jo puhelimessa Är Är -vaatemerkin takaa löytyvän Riinan kanssa. Vaihdettiin ajatuksia lastenvaatteista, nettikaupasta, yrittäjyydestä ja lastenhoidosta yleensä ja samalla sain valita koon ja värin meille tulevaan Riinan juuri uudelleen kaavoittamaan jumpsuitiin. Kahden viikon päästä tästä Riina ilmestyikin jo meidän olohuoneeseen. Sen lisäksi, että saimme Pikkuveljen jumpsuitin lopulta ihan kotiin kuljetettuna, sain hypistellä myös muutamia muita Ominin uutuusvaatteita.

Aika hyvää asiakaspalvelua vai?

Vaikka meillä suurin osa lastenvaatteista tulee edelleen ketjumyymälöistä, tuntuu kivalta tukea myös kotimaisia yrityksiä ja yrittäjiä ja ostaa ne spesiaalimmat vaatteet jostain muualta kuin siltä perus henkkamaukalta. Toki hauskan printin kotiutan ketjuliikkeestäkin ilman sen suurempia omantunnontuskia, mutta niiden vastapainona kaappiin on kiva viikata myös vaatteita, jotka eivät varmuudella ole kehitysmaiden lasten valmistamia. Jos aika usein ei tarvitsisi välittää sellaisesta rajoittavasta tekijästä kuin rahasta, olisi meidän poikien lastenvaatevalikoima varmasti vielä kotimaisempi kuin nyt. Mutta toisaalta kun ketjuliikecollegen sijaan hankkii kotimaista käsityötä, saa yleensä vaatteen, joka säilyttävät muotonsa ja kuosinsa vielä kymmenennen pesukerran jälkeenkin ja jotka voi edelleen vetää pikkuisen pojan päälle, vaikka se puvun käyttöaikana on ehtinyt kasvaa viisikiloisesta yhdeksänkiloiseksi.


Nettikaupasta tuota meidän uutta jumpsuitia ei muuten vielä löydy, mutta graafisuuden ja mustavalkoisuuden ystäville Ominin nettikaupassa on tarjolla jo muita tuotteita niin sisustuksen kuin lastenvaatteiden osalta. Selkeiden droppien sijaan sivuille tulee uutuuksia pikku hiljaa tai vähän väliä, miten vaan, kunhan yritys alkaa pyöriä täydellä teholla ja syksyn mittaan tulossa on ainakin huppareita, paitoja ja jumpsuitteja sekä mustan ja valkoisen tehosteena minttua ja harmaata. Ominin uusille nettisivuille sekä vasta avattuun verkkokauppaan pääset tästä. Ilman mitään mainoslinkkejä, yhteistyötä tai alennuksia, ihan pelkästä rakkaudesta nätteihin kotimaisiin lastenvaatteisiin ja hyvään asiakaspalveluun, siihen etenkin.

4 kommenttia:

  1. Onpas ilmeikäs pikkukaveri!

    Ja hitto miten hienoa asiakaspalvelua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä onkin - yleensä vielä ilmeekkäämpikin ;)!

      Ja asiakaspalvelua ei voi kuin ihmetellä. Enpä ollut ennen saanut mitään ihan konkreettisesti kotiin kannettuna.

      Poista
  2. no siinä oli palvelu kohdillaan! ja tuo kuva, <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta - ja jumpsuitiinkin ihastuin kyllä ihan täysin!

      Kiitos. Aika <3 on kyllä tuo poikakin, pakko sanoa.

      Poista