tiistai 26. maaliskuuta 2019

Pieniä parempia valintoja: kuinka vähentää ruokahävikkiä.


Jostain syystä heräsin ruokahävikin vähentämiseen vasta muutama vuosi sitten. Luin jostain, että ruuan heittäminen roskiin on sama kuin rahan heittäminen roskiin, mitä taas en perheen säästökuurin aikaan todellakaan halunnut tehdä ja toki vaakakupissa painoi myös halu elää vielä ekologisemmin. Tänä vuonna olemme kiinnittäneet ruokahävikkiin huomiota entistä enemmän ja suunnittelemaan ruokalistat niin, että samoja kaupasta ostettuja raaka-aineita käytetään useammissa eri ruuissa. Luonnon lisäksi myös kukkaro on kiittänyt: bioskaa täytyy tyhjentää entistä harvemmin ja kuukauden ruokalasku on pienentynyt useammalla kympillä.


KUINKA VÄHENTÄÄ RUOKAHÄVIKKIÄ

  • Tummuneet banaanit menevät hyvin smoothiessa pakastimeen jääneiden marjojen seurana.
  • Perunamuusin ja keitettyjen perunoiden jämistä valmistuu iltapalaksi perunarieska. Perusohjeeseen tarvitset lisäksi vain suolaa, kananmunan ja jotain kaapista löytyviä jauhoja.
  • Isojen satsien sijaan hedelmät ja muut tuoretuotteet kannattaa ostaa yksittäisinä; kahden kilon mandariini- ja omenapussien viimeiset ehtivät helposti mennä huonoiksi.
  • Spegettihävikin voi minimoida käyttämällä spagettimittaa.
  • Ravintoloiden, kahviloiden ja joidenkin kauppojen ruokahävikkiä voi vähentää ostamalla yli jääneitä annoksia alennettuun hintaan ResQnClubin sovelluksen avulla.
  • Koko viikon ruokalista kannattaa suunnitella kerralla ja tehdä ostoslista sen perusteella. Heräteostokset jäävät usein myös pyörimään jääkaapin ja kuivakaapin perälle.
  • Kaupan ruokahävikkiä voi vähentää ostamalla punaisten hintalappujen tuotteita ja niitä vähän nuhjaantuneempia banaaneja. Aletuotteita ostamalla pienentää samalla myös omaa ruokalaskuaan.
  • Pizzasta tai muusta leivonnasta yli jääneestä puolikkaasta hiivasta valmistuu sämpylöitä. Jos kaapista ei löydy ruisjauhoja, voi ohjeessa käyttää hyvin muitakin.
  • Yksi parhaista hävikkiruuista on wokki, johon voi upottaa sekä kasviksia että nuudeleita, riisiä tai vaikka soijasuikaleita, tofua tai lihaa.
  • Jämäruokaviikko kannattaa pitää aina tasaisin väliajoin: tällöin kaupassa käynnin sijaan kehitellään ruokaa kaappien unohtuneista aarteista ja syödään loppuun kaikki pastapussien jämät.
  • Ylimääräisestä riisistä valmistuu seuraavaksi päiväksi paistettu riisi kasviksilla.
  • Kasvissosekeitossa menevät myös vähän nuhjuisemmatkin kasvikset ja juurekset, pakastimesta löytyvät kasvispakasteet sekä se jääkaappiin unohtunut sulatejuustopaketin loppu.
  • Ruokalistan suunnittelussa kannattaa huomioida se, mitä jääkaapissa jo on tai mitä tulee ostettua muutenkin: jos maanantaina tehdään fetapastaa, kannattaa fetapurkin loput syödä seuraavana päivänä tortillojen kanssa.
  • Kuivahtaneen leivän voi murentaa ja käyttää korppujauhon tapaan.
  • Leivän, lihan ja valmiiden ruoka-annosten lisäksi myös yrttejä ja juustoa tai vaikka tortilloja voi pakastaa: meillä on pakastin aina täynnä pusseja ja rasioita.
  • Yrttien jämistä voi tehdä myös mausteöljyn silppuamalla ne oliiviöljyn sekaan ja maustamalla haluamallaan tavalla.
  • Ylimääräisestä pastasta, tortillatäytteistä tai vaikka couscousista valmistuu kätevästi seuraavan päivän lounassalaatin pohja.
  • Munakkaaseen uppoaa vanhenevien kananmunien lisäksi juuston loput, kinkkusiivut tai -suikaleet, kaikenlaiset tomaatit, sipuli ja yrtit. Takuuvarma aamupalavinkki.
  • Myös pastan voi tehdä siitä, mitä kaapista juuri silloin löytyy. Yksi meidän lempipastoista on rakentunut jääkaappiin jääneiden aurinkokuivattujen tomaattien, punasipulin ja maustetun kerman pohjalta. 
  • Sitruunasta kannattaa käyttää myös kuori, joka sopii raastettuna pastaan esimerkiksi kalan tai katkarapujen kanssa. Monesti teemme ylimääräisestä sitruunasta myös jääkaappiin kannullisen sitruunalla maustettua vettä.
  • Hävikkiruokaa eli tuotteita, jotka muuten päätyisivät jätteeksi, voi tilata myös netistä esimerkiksi osoitteista fiksuruoka.fi ja matsmart.fi. Suomen ensimmäinen hävikkiruokakauppa, Kirkon Ulkomaanavun WeFood, löytyy REDIstä Hensingin Kalasatamasta.


Pieniä parempia valintoja -postaussarjassa esitellään niitä arjen ympäristöystävällisiä valintoja, joita kuka tahansa voi tehdä suhteellisen helposti:

2 kommenttia:

  1. Kiitos oivasta listasta,jossa on paljon vinkkejä ruoan säästämiseen.Meillä mies on helpommin laittamassa ruokia pois (kompostiin).Itse olen tarkempi ja kelpuutan eräpäivän jälkeenkin tuotteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin oli alun perin niin, että mies hamstrasi jääkaappiin ruokaa ja oli herkempi heittämään sitä myös pois. Tässä kyllä varmasti vaikutti vahvasti meidän taustat: meillä on kotona noudatettu ruokien suhteen aika tiukkaa zero waste -linjaa, kun taas miehen kotona saatetaan edelleen ostaa esimerkiksi useampaa juustoa samalla kertaa eikä ruokahävikin kanssa tarvitse olla niin tarkka, kun ison osan voi aina viedä ruuaksi eläimille. Nykyään tosin mies pienentää meidän ruokahävikkiä tehokkaammin syömällä iltaruuan jämät seuraavan päivän työpaikkalounaana siinä missä minä syön kolmesti viikossa koulussa valmiin ruuan.

      Poista